기본 콘텐츠로 건너뛰기

2025 Dancing Flow of Microorganisms

2023 Bindoong Play : an Experiment of Autonomy and Hospitality








빈둥플레이 : 자율과 환대의 실험 (2022-2023 아르코 공공예술 프로젝트)

진짜 놀이가 성립하려면 3가지 요소가 성립되어야 합니다. 놀시간, 놀장소, 놀친구 입니다. 빈둥이 시도 하려는 것은 사실 아주 단순한 일입니다. 기성세대 어른들이 어릴적 자연스럽게 누렸던 환경을 어린이들에게 돌려주는 시도입니다.  누군가 기획해 준 프로그램이 아니라 스스로 놀이를 기획하고 실행하는 Unsupervised free play를 할 수 있는 환경을 마련하고자 했습니다. 


Bindoong Play : an Experiment of Autonomy and Hospitality

In order for real play to be established, three elements must be established: time to play, place to play, and friends to play with. What Binding is trying to do is actually quite simple. It is an attempt to return to children the environment that adults of the older generation naturally enjoyed when they were young. It is not a program planned by someone else, but an environment where they can plan and execute play on their own, called Unsupervised Free Play.


    
  
  

Misson of Bindoong Play 
ᄋ 어린이에게 넓은 바깥세계를 돌려주자
ᄋ 자신만의 고유한 리듬과 속도로 이리저리 실험할 수 있는 자유의 영토를 만들어주자 
ᄋ 실수할 수 있는 기회를 통해 스스로 위험에 대처할 수 있는 능력을 기르게 하자
ᄋ 예술가와 커뮤니티가 협력을 통해 공간을 만들어 가자
ᄋ 어린이의 좋은 벗이 될 수 있는 플레이워커를 세우자


빈둥플레이협동조합
최형욱_총괄디렉터
고연주_교육디렉터
김중순_교육디렉터
민수광_디자인디렉터
안진우_콘텐츠크리에이터
전흥렬_교육디렉터


SISTERHOOD
최아름_전시기획총괄
김현경_큐레이터
배주현_홍보

아키비스트
최영동

빈둥지기(부모활동가)
김현민 
오그내
이소영
천주홍

참여예술가
펜킹PENKING
정호진
심다은(ROS)
김도헌(ROS)
심승욱
정철규
임소담

책자디자인
STUDIO KIO

기술제작지원_김일수
교정교열_최영아
회계_손혜진

후원 _한국문화예술위원회
협력기관_옥천면사무소,한국도로공사이천지사
Special thanks to_빈둥의 주인이 되어 준 어린이들과 지역공동체 동료 시민들























































이 블로그의 인기 게시물

CV

최형욱 Heonguk Choi_ KINGWORK STUDIO   While working as a visual artist, I have planned and operated public art and art education projects. I've been working on the installation with an interest in the concept of place and shelter. In particular, with a sense of how to welcome children as refugees in the public, we are working with fellow artists to create an artist cooperative team called Bindoong Play and work on an experimental playground that children can make themselves in a Korean context. I am  2024-26 Resident Artist, Rijksakademie van beeldende kunsten in the Amsterdam.  I worked as an artist in the 2019 Kim Jong-young Museum of Art's Young Creative Artist individual exhibition, the 2016 National Museum of Modern and Contemporary Art Goyang Residency artist, and the 2014 Sturndas Museum residency in Finland.  #KingworkStudio #Artist Choi Heong uk#VisualArtist #ArtEducationActivist #CommunityDesign #PublicArtProject #Carpenter#PlaygroundDesign#Seoul ArtsEducat...

2025 Dancing Flow of Microorganisms

1. Purpose I am writing to seek the understanding and support of the Rijksakademie community regarding my upcoming artistic research project. My goal is to present my work transparently and clearly to prevent any discomfort or misunderstanding. I sincerely appreciate your consideration and support in this matter. 2. Project Overview Title: Dancing Flow of Microorganisms This project is an experimental exploration of permaculture and ecological cycles. Specifically, I propose to construct a small treehouse at the southwestern edge of the Rijksakademie garden. This structure will function as a composting toilet, integrating a sustainable waste recycling system. The project aims to collect organic waste—including human waste from the Rijksakademie community, garden byproducts, food scraps, paper waste, and sawdust—and process it into nutrient-rich compost. Once the construction is complete, I will oversee the collection and composting process until the end of 2026, carefully managing the ...

2021 - 2024 Deep spring house project : Self Construction project

샘이 깊은 집 프로젝트 2021-2024 Deep spring house  : self construction housing 2021-2024 대부분의 예술가들에게 자신만의 작업 공간을 가지는 것은 꿈입니다. 저 역시 오랫동안 이 꿈을 품어왔고, 작업과 생활의 지속 가능성을 확보하는 것이 가장 중요한 과제 중 하나였습니다. 저는 자유롭게 실험하고 창작할 수 있는 전용 공간을 원했습니다. 또한, 아이들이 자라면서 집에 더 많은 공간이 필요해졌고, 아내는 단기 임대나 에어비앤비 운영을 위한 추가 공간을 원했습니다. 이는 그녀가 오래전부터 하고 싶었던 일이기도 했고, 부족한 수입을 보완하기 위한 방안이기도 했습니다. 그러나 예산 문제는 항상 현실적인 장애물이었습니다. 부족한 재정을 해결하기 위해 저는 어려운 결정을 내려야 했습니다. 예술가가 아닌 전혀 다른 직업을 선택하여 돈을 모으든지, 아니면 직접 몸을 써서 해결하든지 둘 중에 하나였습니다. 어떤 사람이 쇼핑을 이렇게 정의한 적이 있습니다. '스트레스와 노동을 감내한 대가로 돈을 받고, 그 돈으로 필요한 물건을 교환하는 행위.' 그렇다면 인생에서 가장 큰 쇼핑은 바로 '집'이 아닐까요? 많은 사람들이 인생을 담보로 대출을 얻고, 집을 마련하기 위해 끝없이 노동하고 있습니다. 저 또한 이 현실을 되돌아보며 고민했습니다. 그렇다면 조금 더 전향적인 사고방식을 가져보면 어떨까 생각했습니다. 어차피 돈을 벌기 위해 스트레스를 감수하고, 그 돈으로 집을 살 계획이라면, 차라리 그 스트레스와 노동을 직접 집을 짓는 데 투입하면 어떨까 생각했습니다.  일종의 중간 유통마진을 줄이는 것 입니다. 우리의 앞 세대 어른들은 전쟁 이후 폐허 속에서 벽돌과 모래를 나르며 직접 집을 짓고 삶을 재건했던 경험이 있습니다. 하지만 민주화 이후 와 번영의 시기에 자란 저희 세대는 손에 직접 연장을 잡기 보다는 책상 공부를 통한 출세를 권유 받았습니다. 돈을 많이 벌거나 대출 자격을 갖추면 전문 시공사에 맡길수 있...